Veelgestelde vragen

    • Ik voldoe niet aan de voorwaarden voor een hoog risico contact, maar ik wil me graag laten testen. Kan dat?
      Nee, dat kan niet.

      Het is belangrijk dat het testmateriaal en de testcapaciteit efficiënt wordt ingezet om zo in staat te zijn om de patiënten met symptomen en zorgpersoneel te kunnen testen.

    • Ik voldoe wel aan de voorwaarden voor een hoog risico contact, maar heb geen symptomen. Kan ik mij dan laten testen?

Ja, vanaf 23 november 2020 moeten alle asymptomatische hoog-risico contacten getest worden, inclusief mensen die terugkeren uit het buitenland. Alle info over testen op Covid-19 vind je hier.

  • Waar kan ik mij laten testen als ik vertrek naar het buitenland?

Vertrekkende reizigers  kunnen een afspraak maken in de reiskliniek van het UZ Gent. Meer info kan je vinden op de website. Op doorverwijzing van de huisarts kan je je ook laten testen in 1 van de volgende perifere laboratoria in Gent:

  • Labo Iliano: Schouteerpark 15, 9070 Destelbergen, 09/228.19.70
  • CRI: Industriepark 3, 9052 Zwijnaarde, 09/329.23.00
  • Medilab: Gordunakaai 60, 9000 Gent, 09/222.02.72
  • Medina : Koning Leopold II-laan 1, 9000 Gent, 09/371.49.06
  • Anacura: Noorwegenstraat 4, 9940 Evergem, 09/241.86.00

Deze test dien je wel zelf te financieren en kost 46,81 euro.

  • Wanneer word je gecontacteerd door de contactonderzoekers?

Alle info over contactopvolging kan je hier vinden.

  • Waarom heb ik een activatiecode (PCR-code) van het contactonderzoek nodig?

Je hebt deze activatiecode (PCR-code) van de overheid altijd nodig om je te kunnen registreren voor het testcentrum. Zo kan de overheid ook controleren of je ook werkelijk een test nodig hebt en wordt de testcapaciteit van de labo’s efficiëntgebruikt.

  • Ik kom uit een rode zone of kwam in contact met een COVID-19-patiënt maar ik ontving geen sms met de activatiecode?

Met dergelijke vragen kan je terecht bij de Corona infolijn 0800 146 89.

  • Ik heb geen QR-code ontvangen nadat ik een afspraak gemaakt heb in het testcentrum. Wat nu?

Controleer voor de zekerheid ook even je ongewenste mails. Niets ontvangen? Dan kan u dit melden via het telefoonnummer 09 210 10 40. Zij helpen om dit verder uit te zoeken.

  • Ik heb een (medische) vraag over het coronavirus, kan ik hiervoor terecht in het testcentrum?

Neen, in het testcentrum worden er geen (medische) vragen beantwoord. Contacteer hiervoor je huisarts.

  • Ik kom mij laten testen, kan ik een afwezigheidsattest krijgen?

In het testcentrum worden geen afwezigheidsattesten gegeven, wel quarantaine-attesten voor de periode dat je zelf in quarantaine moet. Afwezigheidsattesten kunnen enkel door je huisarts gegeven worden.

  • Ik heb geen klevertjes meer van het ziekenfonds.

Op de website van je ziekenfonds kan je snel klevertjes aanvragen.

  • Is het testcentrum toegankelijk voor personen met een beperking?

Ja, het testcentrum is rolstoeltoegankelijk.

  • Moet ik betalen voor de test?

De ziekteverzekering dekt alle kosten, tenzij:

  • u de test nodig hebt om naar het buitenland te vertrekken
  • de test niet voldoet aan de criteria van Sciensano

U betaalt dan 46,81 euro voor de test.

  • Ik heb mijn e-ticket met QR-code niet bij me aan het testcentrum. Wat nu?

Geen probleem, aan het onthaal kunnen ze jou verder helpen.

  • Welke maatregelen moet ik volgen in afwachting van mijn resultaat?
    • Je blijft verplicht in quarantaine tot de uitslag van je test. Na 48 uur is het resultaat van je test gekend en krijg je een sms als jouw resultaat negatief is. Kreeg je geen sms, dan kan je jouw testresultaat ook zelf nagaan via mijngezondheid.belgie.be. Pas als je na 48u de resultaten daar niet terugvindt, neem je contact op met je huisarts of het testcentrum.
    • Volg strikt de quarantaine en isolatie maatregelen. Meer info vind je hier.
    • Verergeren jouw symptomen? Dan neem je direct contact op met je huisarts.
  • Wie ziet het resultaat van de test?
  1. Je kan zelf je resultaat opzoeken via https://www.mijngezondheid.belgie.be of https://www.cozo.be/cozocovid19.
  2. Je arts. Hij beheert je globaal medisch dossier (GMD). Hij kan je informeren over het testresultaat en welke acties je moet nemen. Vermeld daarom zeker de naam van je huisarts bij de registratie.
  3. De overheid.
  • Wat als ik na 48u mijn resultaten niet vind op mijngezondheid.be?

Als je tussen 48u en 72u je resultaat niet terugvindt, neem je contact op met je huisarts.

  • Wat moet ik doen als ik positief test?
    • Bij een positief resultaat neemt je huisarts contact met je op. Volg strikt de isolatie richtlijnen op. Meer info over de isolatie en quarantaine maatregelen kan je hier vinden.
    • Het contact center zal contact met je opnemen via telefoon op het nummer 02/214 19 19 of via sms op het nummer 8811. Als je deze oproepen niet beantwoordt, kan een medewerker bij je thuis langskomen. Meer info over contactopvolging vind je hier.

Word je ziek en krijg je symptomen (bv. ademhalingsproblemen, koorts,…), contacteer dan je huisarts.

  • Wordt mijn privacy gerespecteerd?
    • We gebruiken je persoons- en gezondheidsgegevens alleen voor de testing, tracering en opvolging van Covid-19.
    • Alleen jijzelf, de betrokken zorgverleners en de overheid kunnen de gegevens zien (zie ‘Wie ziet het resultaat van de test?’).
    • Anderen kunnen je niet herkennen. Bovendien verwerken we je gegevens anoniem.